Zadania Wydziału

Liczba odwiedzających: 1116
Do zadań Wydziału Finansowego należy w szczególności:
1) Opracowywanie projektów aktów prawnych, uruchamiających procedurę uchwalania budżetu miasta i gminy.
2) Opracowywanie projektów budżetu miasta i gminy i jego zmian,
3) Analiza realizacji budżetu.
4) Czuwanie nad odpowiednimi relacjami pomiędzy realizacją dochodów i wydatków budżetowych przy uwzględnieniu zachowania wskaźników dotyczących deficytu i długu miasta i gminy.
5) Kontrola wydatkowania środków finansowych przyznanych z budżetu miasta i gminy w jednostkach organizacyjnych.
6) Prowadzenie księgowości dochodów i wydatków budżetowych.
7) Prowadzenie spraw dotyczących naliczeń podatku VAT.
8) Sporządzanie rocznych sprawozdań finansowych.
9) Prowadzenie księgowości Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.
10) Współpraca z jednostkami organizacyjnymi gminy przy opracowywaniu projektów zmian planów finansowych w roku budżetowym.
11) Prowadzenie księgowości budżetowej oraz wszelkich urządzeń księgowych, w tym rejestru dochodów budżetowych, kart wydatków oraz analityki do kart rozrachunkowych.
12) Prowadzenie sprawozdawczości budżetowej i pozabudżetowej.
13) Prowadzenie ewidencji, aktualizacja wyceny oraz umorzeń środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych.
14) Przygotowanie projektu zarządzenia i materiałów do przeprowadzania inwentaryzacji majątku gminy i urzędu oraz jej rozliczanie.
15) Prowadzenie na podstawie dowodów księgowych ksiąg rachunkowych, ujmujących zapisy zdarzeń w porządku chronologicznym i systematycznym:
a) księgi główne – ewidencja syntetyczna dla organu, jednostki i kont pomocniczych,
b) księgi pomocnicze – ewidencja analityczna dla rozrachunków z kontrahentami, środków trwałych,
16) Prowadzenie spraw finansowych związanych z umowami najmu lokali użytkowych.
17) Sprawowanie kontroli finansowej jednostek organizacyjnych.
18) Przypis należności i windykacja dochodów:
a) z tytułu czynszu najmu,
b) z tytułu przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności,
c) z tytułu przeniesienia prawa własności gruntów komunalnych na rzecz osób fizycznych,
d) z tytułu opłat za dzierżawę nieruchomości komunalnych,
e) z tytułu sprzedaży mienia gminy,
f) z tytułu opłaty za zarząd i wieczyste użytkowanie gruntu,
g) z tytułu zajęcia pasa drogowego,
h) z tytułu innych opłat, niewymienionych.
19) Sporządzanie dokumentów rozliczeniowych z Urzędem Skarbowym w zakresie podatku od osób fizycznych.
20) Dokonywanie przelewów.
21) Prowadzenie ewidencji podatników i inkasentów,
22) Gromadzenie i badanie pod względem zgodności ze stanem prawnym i rzeczywistym przedłożonych deklaracji podatkowych.
23) Przygotowywanie aktów administracyjnych dotyczących podatków i opłat.
24) Prowadzenie spraw związanych z wymiarem i poborem podatków i opłat lokalnych.
25) Podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej zaległych podatków i opłat oraz prowadzenie postępowania zabezpieczającego.
26) Przygotowywanie materiałów i niezbędnych danych do projektów uchwał rady miejskiej, ustalających wysokość podatków i opłat lokalnych.
27) Prowadzenie spraw z zakresu udzielanych ulg podatkowych.
28) Potwierdzanie wniosków o wydanie zaświadczeń w oparciu o akta podatkowe,
29) Rozpatrywanie odwołań składanych przez podatników do Samorządowego Kolegium Odwoławczego oraz prowadzenie wymaganej korespondencji z Samorządowym Kolegium Odwoławczym.
30) Prowadzenie spraw związanych z nadawaniem i aktualizowaniem przez podatników podatku od nieruchomości, rolnego lub leśnego zgłoszeń identyfikacyjnych (NIP).
31) Wdrażanie nowych rozwiązań informatycznych w zakresie wykonywanych przez wydział zadań.
32) Przygotowywanie projektów uchwał rady miejskiej z zakresu finansów.
33) Przygotowywanie projektów zarządzeń burmistrza z zakresu finansów,
34) Przestrzeganie przepisów dotyczących ochrony informacji niejawnych i danych osobowych oraz tajemnicy skarbowej.
35) Właściwe przechowywanie i zabezpieczenia dokumentacji wytworzonej na stanowisku pracy w sposób określony instrukcją kancelaryjną.
36) Okresowe ustalanie i sprawdzanie drogą inwentaryzacji rzeczywistego stanu aktywów i pasywów, a także dokonywanie wyceny aktywów oraz pasywów i ustalanie wyniku finansowego.
37) Prowadzenie gospodarki drukami i formularzami ścisłego zarachowania,
38) Dokonywanie umorzeń środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych.
39) Gromadzenie i przechowywanie oraz badanie pod względem zgodności ze stanem prawnym i faktycznym deklaracji podatkowych składanych miastu
i gminie.
40) Podejmowanie czynności zmierzających do egzekucji administracyjnej świadczeń pieniężnych oraz postępowania zabezpieczającego.
41) Wystawianie i prowadzenie ewidencji tytułów wykonawczych.
42) Prowadzenie kontroli podatkowej w terenie.
43) Wykonywanie innych czynności w zakresie działania gminy jako organu podatkowego.
44) Prowadzenie spraw związanych z prowadzeniem postępowań cywilnych i karnych, w tym wydawanie zaświadczeń o stanie majątkowym w postępowaniu o zwolnienie od kosztów sądowych.
45) Prowadzenie egzekucji administracyjnej zaległości podatkowych w zakresie właściwości gminy jako organu podatkowego.
46) Sprawowanie kontroli nad gospodarką finansową placówek oświatowych.
47) Współpraca z urzędami skarbowymi i komornikami sądowymi i innymi organami administracji publicznej w zakresie prowadzonych przez nich postępowań dotyczących należności pieniężnych gminy (podatek od nieruchomości, podatek rolny i leśny, podatek od spadków i darowizn, podatek od czynności cywilnoprawnych i od karty podatkowej, opłata skarbowa).
48) Zabezpieczanie należności podatkowych podlegających egzekucji administracyjnej poprzez stosowanie zastawu skarbowego lub wpisu hipoteki przymusowej powstałych z tytułu zaległości podatkowych stwierdzonych decyzją (wnioski o wpis hipoteki przymusowej i ustanowienie zastawu, wszczynanie i popieranie egzekucji z ruchomości i nieruchomości).
49) Systematyczne monitorowanie ewidencji dochodów podatkowych według rodzajów w sposób umożliwiający ich prawidłową windykację.
50) Prowadzenie spraw związanych z przeniesieniem własności rzeczy lub praw majątkowych w zamian za zaległości podatkowe.
51) Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem przez burmistrza postanowień w sprawie zastosowania ulg w zapłacie podatków wymierzanych i pobieranych przez urzędy skarbowe (podatek od spadków i darowizn, podatek od czynności cywilnoprawnych, podatek od karty podatkowej).
52) Przygotowywanie i kierowanie do organu egzekucyjnego tytułów wykonawczych w zakresie zaległości podatkowych oraz prowadzenie ewidencji tytułów wykonawczych.
53) Zadania z zakresu płac:
a) sporządzanie list płac,
b) prowadzenie dokumentacji zasiłków płatnych z ZUS,
c) sporządzanie wszystkich dokumentów rozliczeniowych wymaganych przez ZUS
d) sporządzanie przelewów dotyczących wynagrodzeń i potrąceń z wynagrodzeń,
e) wydawanie zaświadczeń o wysokości wynagrodzeń osobom, dla których urząd prowadzi archiwum,
f) sprawdzanie pod względem formalnym i rachunkowym wszystkich dowodów księgowych,
g) dokonywanie operacji gotówkowych (wypłat) na podstawie dowodów przychodowych i rozchodowych podpisanych przez wyznaczone osoby pod względem merytorycznym, formalnym i rachunkowym oraz zatwierdzone do wypłaty,
h) dokonywanie wypłat gotówkowych jedynie ze środków podjętych z rachunków bankowych na określone potrzeby lub wydatki bieżące,
54) W zakresie prowadzenia programu ubezpieczenia zdrowotnego pracowników:
a) monitoring rynku ofert ubezpieczeń zdrowotnych,
b) negocjacje w zakresie uzyskania optymalnych warunków ubezpieczenia,
c) prowadzenie aktualnych wykazów ubezpieczeniowych,
d) przyjmowanie zgłoszeń o zdarzeniach od ubezpieczonych,
e) pomoc w przygotowaniu dokumentów,
f) zgłaszanie zdarzeń do ubezpieczyciela,
g) monitoring wypłaty odszkodowań.